Techniek

De Elbe is een zeesleper, in 1959 in de vaart gekomen voor L. Smit & Co’s internationale sleepdienst.
elbe2018-05-09-1
Zeesleper Elbe

Lengte over alles: 59,20 meter
Breedte over alles 11,20 meter
Diepgang 4,80 meter

Machinevermogen: 4.000 pk
2x Smit M.A.N. type RB666

Hulpmotoren
3x Caterpillar 3406

1 schroef 3,60m diameter
2 roeren

Kiellegging april 1958
Tewaterlating 14 oktober 1958
In dienst 24 februari 1959
Uit dienst september 1976

 

Maryland 1976-1985 – loodsboot
Mv Greenpeace 1985-2001 – actieschip
Elbe 2001-heden – museumschip

 

Zeesleper Elbe

Lengte over alles: 59,20 meter
Breedte over alles 11,20 meter
Diepgang 4,80 meter

Machinevermogen: 4.000 pk
2x Smit M.A.N. type RB666

Hulpmotoren
3x Caterpillar 3406

1 schroef 3,60m diameter
2 roeren

Kiellegging april 1958
Tewaterlating 14 oktober 1958
In dienst 24 februari 1959
Uit dienst september 1976

Maryland 1976-1985 – loodsboot
Mv Greenpeace 1985-2001 – actieschip
Elbe 2001-heden – museumschip

De radiohut van zeesleper Elbe

 

De radiohut was, zoals vroeger gebruikelijk, ingericht door Radio Holland. Ook de radiotelegrafist was in dienst van Radio Holland.

Nadat de Elbe in 1977 was verkocht aan Maryland Pilots, werd het contract met Radio Holland waarschijnlijk niet verlengd en haalde Radio Holland de apparatuur van het schip af.

 

Tijdens de restauratie van de Elbe in 2002 is met behulp van de Stichting Historisch Materiaal van Radio Holland de radiohut weer in originele toestand ingericht, zoals deze was in 1959.

Voor communicatie met kuststations, havenautoriteiten en andere schepen is deze apparatuur niet meer geschikt. Voor dat doel beschikt de Elbe nu over de noodzakelijke moderne (en kleinere) apparatuur op de brug.

 

Toen de Elbe operationeel was als sleepboot, waren radioverbindingen van groot belang.

Het radioverkeer bestond uit communicatie met  kuststations, schepen in nood en

met de runners ( bemanning op de sleep )

Een goede communicatie met een schip in nood kon bepalend zijn welke sleepboot de sleepopdracht kreeg.

 

Het radiostation bevindt zich weer in de originele staat zoals deze was in 1959.

 

Het onderhoud van de apparatuur in de radiohut wordt gedaan door een aantal vrijwilligers die ook radiozendamateur zijn. Door hun inspanningen bevindt alle apparatuur zich in goede en werkende staat.

 

De apparatuur bestaat uit:

Hoofdzender                         SRA               type MT600    zendvermogen 600 Watt

Hoofdontvanger                     Philips           type BX925

Noodzender                          SAIT              type ESA100R zendvermogen 100 Watt

Noodontvanger                       RCA               type BC348

Peilontvanger                       Telefunken      type Telegon 2

Automatisch Alarm Toestel   Disa              type 71G01

Duplex  filter                      Radio Holland     Sperfilters voor de zendfrequentie die werden gebruikt voor duplexverkeer met kuststations als b.v. Scheveningen Radio. Hiermee kon gelijktijdig worden gezonden en ontvangen, zoals bij een telefoongesprek.

 

De noodzender en noodontvanger werken op 24 Volt accuspanning, zodat deze ook kunnen werken als de generatoren in de machinekamer geen stroom opwekken.

 

Op de foto van de radiohut zijn van links naar rechts zichtbaar:

De noodzender

De hoofdontvanger Philips type BX925

De noodontvanger RCA type type BC348

De schakelkast voor de voedingen

De peilontvanger Telefunken type Telegon 2

De hoofdzender SRA type MT600

Radiostation

Radiostation