Historie – Zeesleper Elbe: 2002 – 2013
De Elbe werd op 11 januari 2002 na vele jaren afwezigheid verwelkomd in de Rotterdamse wateren. Voor het eerst sinds september 1976 keerde het schip weer terug onder de naam Elbe en met een blauwe band in de schoorsteen.
De eerste ligplaats van het schip was Schiedamse de Wiltonhaven. Hier werd een aanvang gemaakt met de restauratie. Het ankerspil werd overhaald en de voormast werd in originele staat gebracht, onder andere zonder kraaiennest. Het verbrede brugdek, met overdekt sloependek werd aangepast en met het verwijderen van het helicopterplatform op het achterdek kreeg de Elbe de eerste contouren van de zeesleepboot weer terug.
In het voorjaar van 2003 is de Elbe startschip voor de Heineken Race of the Classics, er volgt deelname aan de Furieade 2003, een open dag bij Alphatron in 2004, de reunie van oud radiotelegrafisten van Radio Holland en de ingebruikname van het gerestaureerde radiostation én de vlootschouw van het 25-jarig Nationaal Sleepvaartmuseum Maassluis. De Elbe keert in oktober 2003 en april 2004 terug in haar oorspronkelijke thuishaven Maassluis. Tot op 30 juli 2004 het noodlot toeslaat: De Elbe wordt aangevaren door het zwaartransportschip Fairpartner, waarbij de Fairpartner zich met de bulbsteven in de machinekamer boort. De Elbe zinkt binnen een paar minuten.
Het schip wordt geborgen en gerepareerd in Vlaardingen. De Elbe is het laatste schip dat in dok gaat bij scheepwerf HVO. De werf sluit daarna de poort. Op 27 oktober 2004, de Elbe ligt dan bij Wärtsilä in de Schiedamse Wilhelminahaven, zinkt de Elbe opnieuw, ditmaal door sabotage. De vrijwilligers zien hun maandenlange werk onder water verdwijnen, maar houden hun droom vast: De Elbe wordt gered van de slopershamer en de restauratie gaat voort.
Op zaterdag 12 februari 2005 keert de Elbe terug naar haar oorspronkelijke thuishaven Maassluis. Bij een temperatuur van 3 graden en windkracht 8-9 uit het zuidwesten, krijgt het schip een warm welkom van honderden belangstellenden. Het vervolg van de restauratie is omvangrijker dan ooit. De machinekamer wordt compleet overhaald, de bekabeling in het hele schip wordt vervangen, het interieur wordt grotendeels gedemonteerd, het schip wordt opnieuw geisoleerd, tanktops worden vervangen, het in 1976 verwijderde berghout wordt opnieuw aangebracht, tijdelijk verwijderde de achtermast wordt overhaald en teruggeplaatst, de verschansing op het achterdek wordt vervangen, de brugvleugel bij de achtermast wordt teruggeplaatst, de machinekamerkap wordt vernieuwd en de beting wordt weer op het achterdek geplaatst.
Al deze werkzaamheden maken van de Elbe weer een varend schip dat anno 2013 de glans van zeesleper weer ruimschoots terug heeft. De Elbe ontvangt in het najaar van 2013 haar certificaten als varend zeeschip.
In de komende tijd zullen we updates plaatsen die het restauratieproces uitvoerig beschrijven.