Groot onderhoud in Stellendam
Van het brugdek tot onderin de machinekamer wordt het schip onder handen genomen. In de kapiteinshut krijgt het marmoleum een poetsbeurt met polish van Forbo. In verschillende tanks zijn werkzaamheden om de coating te vernieuwen of periodieke inspecties uit te voeren. Verderop in de machinekamer zijn de hoofdmotoren waar verstuivers en andere kritische onderdelen de nodige en gewenste verzorging krijgen.
Bovendien is IJtama Scheepsbetimmeringen begonnen aan de restauratie van de bovendekken. De houten dekvloeren zijn net als het schip inmiddels 65 jaar (!) oud maar nog altijd in goede conditie. Uiteraard vertoont het schip wel wat slijtage, met name op het bovendek waar decennia lang zout water overheen heeft gespoeld. Gek genoeg is zout water geen slecht reinigingsmiddel voor een teakhouten dek. ‘Psalmen zingen op de knietjes met puimsteen’ herhaalt onze Jos Advokaat keer op keer.
In het afgelopen najaar is er al een proef geweest om te zien of de conditie van het hout nog voldoende was. ‘Als nieuw’ na het uitkrabben van de peknaden en een grondige schuurbeurt van de bovenlaag. Toch waren er al jaren zorgen over de conditie van het staal op deze plaats. Die zorgen bleken onterecht. Zo degelijk als het houten dek is, zo goed is ook het staal eronder.
Als een hand waar de ene nagel meer te verduren heeft dan de andere zijn ook de dekbalken stuk voor stuk grondig bekeken. Daar waar nodig hebben de vaktimmerlieden het schip niet gespaard en voor vervanging gekozen. Ons dek moet immers nog vele jaren mee kunnen gaan, zonder zwakke plekken.
Geheel volgens specificatie en met de originele tekeningen uit 1957 (naar het gewijzigd bestek van het zusterschip Clyde) zijn dekdelen, lijfhouten en schenkels vernieuwd. Prachtig restauratiewerk, vooraf gegaan door onze begenadigde ploeg vrijwilligers die urenlang met de naaldhamer de stalen goten hebben uitgebikt en van twee componenten verf hebben voorzien. Een lawaaiige klus, reden waarom we al weken in de Stellendamse haven liggen, op een balklengte van de timmerwerkplaats van de specialisten van IJtama.
De komende weken gaan we voort met het aanpakken van de bovendekken en ook het achterdek heeft een nieuwe coating gekregen. Begin maart gaan we bovendien in dok voor een kleine reparatie aan de koelwaterinlaat. Daarna is het schip weer klaar voor een nieuw vaarseizoen!